July 2008


Oleh Zuhaily

 Otak hanyalah aktiviti-aktiviti bio-elektrik yang melibatkan sekumpulan saraf yang dipertanggungjawabk an untuk melakukan tugas-tugas tertentu bagi membolehkan ia berfungsi dengan sempurna. Setiap hari 14 juta saraf yang membentuk otak ini berinteraksi dengan 16 juta saraf tubuh yang lain. Sem ua aktiviti yang kita lakukan dan kefahaman atau ilmu yang kita peroleh adalah natijah daripada aliran interaksi bio-elektrik yang tidak terbatas.

Oleh itu, apabila seorang itu berzikir dengan mengulangi kalimat-kalimat Al lah, seperti Subhanallah, beberapa kawasan otak yang terlibat menjadi aktif. Ini menyebabkan berlakunya satu aliran bio-elektrik di kawasan-kawasan saraf otak tersebut. Apabila zikir disebut berulang-ulang kali, aktiviti saraf ini menjadi bertambah aktif dan turut menambah tenaga bio-elektrik. Lama-kelamaan kumpulan saraf yang sangat aktif ini mempengaruhi kumpulan saraf yang lain untuk turut sama aktif. Dengan itu, otak menjadi aktif secara keseluruhan. Otak mula memahami perkara baru, melihat dari sudut perspektif berbeza dan semakin kreatif dan kritis, sedang sebelum berzikir otak tidak begini. Otak yang segar dan cergas secara tidak langsung mempengaruhi hati untuk melakukan kebaikan dan menerima kebenaran.

Hasil kajian makmal yang dilakukan terhadap subjek ini dimuatkan dalam majalah Scientific American, keluaran Disember 1993. satu kaji an yan g dilakukan di Universiti Washington dan ujian ini dilakukan melalui ujian imbasan PET yang mengukur kadar aktiviti otak manusia secara tidak sedar. Dalam kajian ini, sukarelawan diberikan satu senarai perkataan benda. Mereka dikehendaki membaca setiap perkataan tersebut satu persatu dan mengaitkan perkataan-perkataan dengan kata kerja yang berkaitan. Apabila sukarelawan melakukan tugas mereka, beberapa bahagian berbeza otak mempamerkan peningkatan aktiviti saraf, termasuk di bahagian depan otak dan korteks.

Menariknya, apabila sukarelawan ini mengulangi senarai perkata an yan g sama berulang-ulang kali, aktiviti saraf otak merebak pada kawasan lain dan mengaktifkan kawasan saraf lain. Apabila senarai perkataan baru diberikan kepada mereka, aktiviti saraf kembali meningkat di kawasan pertama. Ini sekali gus membuktikan secara saintifik bahawa perkata an yan g diulang-ulang seperti perbuatan berzikir, terbukti meningkatkan kecergasan otak dan menambah kemampuannya.

Oleh itu, saudara-saudara ku seIslam, ketika saintis Barat baru menemui mukjizat ini, kita umat terpilih ini telah lama mengamalkannya dan menerima manfaatnya. Malang bagi mereka yang masih memandang enteng kepentingan berzikir dan mengabaikannya.


Ihsan:
http://www.al- zuhaily.blogspot .com/

Advertisements

Oleh malay_boy

” Berita dalam MStar Online hari ini melaporkan: Ahli Parlimen Kelana Jaya, Loh Gwo Burne dari Parti Keadilan Rakyat (PKR), mendakwa beliau dikasari pembantu khas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) kerusi Seri Setia, Nik Nazmi Nik Ahmad, yang juga merupakan wakil parti itu semalam. Beliau membuat laporan polis ditumbuk di bahagian mata kanan ketika majlis pecah tanah di Desa Mentari, Petaling Jaya pukul 3 petang semalam. Loh, individu yang merakamkan perbualan peguam V.K. Lingam berkaitan aturan pelantikan hakim sehingga mencetuskan kontroversi tahun lalu, menemui pihak penganjur majlis tersebut selepas sekumpulan penduduk tempatan membantah tindakan mendirikan bangunan di kawasan itu. Katanya, beliau ke tempat kejadian selepas menerima maklumat ada bantahan. Isu berkenaan yang timbul sejak dua minggu lalu seharusnya diselesaikan kelmarin, kata beliau. Kata Loh, apabila beberapa kali bertanya siapa yang bertanggungjawab terhadap projek berkenaan, pembantu Nik Nazmi menyerangnya. Kata Loh, beliau diserang apabila menyebut “sebagai pembantu khas seharusnya mengetahui siapa pemaju projek.” Walaupun pembantu khas itu telah meminta maaf, jelas Loh, beliau terpaksa membuat laporan polis. Ketua Polis Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed mengesahkan kejadian itu sambil berkata pihaknya sedang menyiasat kejadian tersebut. Saya yang berada di tempat kejadian sungguh kecewa dengan insiden yang berlaku. Dan saya merasakan kejadian itu sepatutunya dapat dielakkan kiranya pihak polis segera mengawal keadaan dan keduanya jika ahli parlimen berkenaan tidak menyemarakkan lagi suasana. Majlis yang berlangsung kira-kira jam 3 petang sejurus selepas solat Jumaat di Desa Mentari dalam DUN Seri Setia, Parlimen Kelana Jaya (kawasan pentadbiran Majlis Bandaraya Petaling Jaya) itu adalah sebuah majlis rasmi kerajaan negeri. Majlisnya adalah majlis pecah tanah tapak surau Desa Mentari Fasa II oleh YB Tuan Khasim Abd Aziz, Pembantu EXCO Agama, Adat Istiadat Melayu, Infrastrukutur dan Kemudahan Awam (mewakili Dato Dr Hasan Ali yang tidak dapat hadir kerana menjalankan tugas rasmi di Singapura). Ia turut dihadiri oleh ahli Majlis MBPJ dan pimpinan parti tempatan. Semua pihak telah dilibatkan dalam majlis ini termasuklah selain Pejabat EXCO, JAIS, MBPJ, Pejabat ADUN Seri Setia, Polis, Jawatankuasa Surau, Pakatan Rakyat Kelana Jaya dan PAS Kawasan serta cawangan. Diperingkat Pakatan Rakyat Kelana Jaya, semasa mesyuarat bulanannya Jun lepas yang dipengerusikan oleh Ketua Bahagian PKR Tuan Syed Shahir, pihak PAS telah pun memaklumkan darihal majlis ini dan dipersetujui oleh semua pihak termasuk wakil DAP (YB Hannah Yeoh), malangnya dalam mesyuarat itu YB Loh tidak hadir dan tidak pula menghantar wakilnya. Ekoran persepakatan itu pihak penduduk di kawasan berkenaan termasuklah AJK Surau dan JK Penaja PAS cawangan telah bertungkus-lumus bekerja dan membuat persiapan bagi majlis berkenaan. Untuk rekod tapak berkenaan telah diluluskan oleh pemaju dalam pelan pembangunan kawasan perumahan Desa Mentari itu sebagai tapak surau. Penduduk tempatan telah sejak dua tahun kebelakangan memohon kelulusan dari pihak JAIS dan selepas PRU lepas YB ADUN Seri Setia Sdr Nik Nazmi telah memberikan sokongannya dan akhirnya pihak JAIS telah memberikan kelulusan melalui Pejabat EXCO Agama. Penduduk tempatan telah mengikuti saluran yang betul, kisah bantahan dari masyarakat bukan Melayu di kawasan itu hanya terdengar sejak kebelakangan ini sahaja itupun bukan melalui saluran rasmi. Saya difahamkan sekumpulan masyarakt India beragama Hindu telah mengadu kepada Pejabat Ahli Parlimen, yang tanpa merujuk kepada pimpinan Pakatan Rakyat Bahagian dan pimpinan PKR (parti beliau sendiri) Bahagian, telah cuba menjadi juara kepada segelintir yang tidak berpuas hati itu. Pintu rundingan tidak pernah ditutup oleh sesiapa pun, cumanya bagi masyarakat Islam di sana setelah isu ini dibawa melalui pelbagai saluran dan akhirnya dibincang diperingkat parti pemerintah bahagian, iaitu Pakatan Rakyat Parlimen Kelana Jaya (yang diwakili pimpinan tertinggi PAS, PKR dan DAP peringkat tersebut) dan mendapat “consensus” atau kata sepakat maka ianya diteruskan. Jika pun ada kiranya Pejabat ahli Parlimen kemudiannya menerima bantahan, ianya sepatutnya dirundingkan. Takkanlah ahli parlimen yang bijak membelakangkan keputusan parti dan pakatan yang dianggotai partinya sendiri serta kerajaan negeri juga yang diterajui bersama partinya sendiri. Sekurang-kurangnya jika benar masyarakat yang membantah itu mewakili majoriti penduduk tempatan, kerja ahli parlimen adalah menerangkan kepada mereka tentang keputusan yang telah diambil, dan meyakinkan mereka agar menerimanya, sebarang tuntutan lain boleh dirundingkan, tetapi protes untuk membatalkan pembinaan surau yang diperjuangkan penduduk majoriti Islam dan diluluskan pula oleh pihak JAIS adalah sesuatu yang tidak harmonis dan boleh mencetuskan perbalahan. Pada hari kejadian sejurus majlis dimulakan sekumpulan masyarakat India beragama Hindu telah pun berkumpul dengan poster masing-masing. Dari bilangan sekitar 20-25 orang ia mula membesar apabila kawan-kawan mereka dari luar turut hadir tetapi tidaklah sampai melebihi 100 orang. Mereka mula menjerit-jeirt kan slogan dan ada yang meniup wisel dan membuat bising sebaik majlis yang dimulakan dengan bacaan doa itu berjalan. Saya marahkan juga pihak polis kerana mereka seolah berlepas tangan walaupun hadir dengan beberapa kereta peronda dan kekuatan dari balai berdekatan. Ini adalah majlis berkaitan agama dan merupakan pula majlis rasmi kerajaan kerana dihadiri oleh Penolong EXCO. Tidakkah kehadiran penganut agama lain dengan niat untuk menganggu majlis itu mengancam keselamatan? Pernahkan kita dengar sebelum ini sebuah majlis agama diganggu oleh penganut agama lain sedemikian rupa dalam negara kita? Saya katakan pihak polis lemah dan harus dipertanggungjawabkan. Mereka tidak bertindak sepanjang majlis rasmi berkenaan berjalan, bayangkan apa akan berlaku jika ada pihak yang membikin provokasi dikalangan penduduk Islam yang hadir!?! Alhmadulillah majlis berkenaan walaupun diganggu dengan sorakkan dan bunyi bising berlangsung dengan penuh tertib dan aman. Semasa majlis berjalan wakil ADUN Seri Setia, Sdr Meor Azam telah duduk sebaris dengan saya mewakili YB Nik Nazmi. Tiba-tiba YB Loh datang dan terus menuju ke arah mereka yang sedang berhimpun secara haram itu. Kehadiran beliau menggamatkan mereka yang sedang berhimpun itu. Ketika itulah Sdr Meor memaklumkan kepada saya yang beliau mahu melihat keadaan dan cuba mententeramkannya. Majlis terus berjalan walaupun kelihatan dari jauh YB Loh beria-ia melayan mereka yang sedang bising berhimpun itu. Sejurus majlis berakhir mereka yang hadir dijamu oleh pihak penganjur manakala para tetamu menuju ke surau lama untuk menikmati jamuan. Ketika itulah kami dimaklumkan yang berlaku pertengkaran antara Sdr Meor dan YB Loh dan akhirnya berlakulah apa yang berlaku. Kesimpulannya bagi saya ahli Parlimen berkenaan cuba menjadi “hero” dalam siatuasi yang beliau sendiri tidak tahu hujung pangkalnya. Ternyatalah usia yang muda dan tiada pengalaman dan pendedahan politik melahirkan seorang pemimpin yang buta haluan! Insiden ini sungguh malang dan akan mengundang pelbagai persepsi dari masyarakat awam termasuklah yang Islam atau bukan Islam. YB Loh telah dengan sengaja membuka pintu kebencian, keresahan dan syak wasangka rakyat. Sekarang “He should be man enough to stand up and shut the door” ataupun menerima padah dan hukuman dari rakyat.”

Satuperjuangan: Sekiranya keadaan ini benar-benar akan berlaku hancurlah ISLAM dan MELAYU… sama-sama kita doakan perkara ini tidak berlaku

CORETAN DRP ALMARHUM_ zemi
BISMILAHIRAHMANIRAHIM
ASALAMUALAIKUM WBT.

MEMANDANGKAN SAYA ADA MENERIMA PM DRP BEBERAPA SAHABAT YG MEMOHON SAYA MENYIARKAN CORETAN INI,MAKA SAYA POSTING SEMULA HARI INI.KPD WM DAN MOD SAYA BERHARAP ANDA DPT BERTINDAK DGN ADIL DAN SAKSAMA AGAR TIDAK DELETE ATAU LOCKED THREAD,SESUAI KEBEBASAN MEDIA YG SERING DIUAR-UAR SELAMA INI.

CORETAN INI SAYA PERNAH POST PD 30/6/08.DAN TELAH DISIARKAN LEBIH KURANG 8 JAM,SELEPAS ITU SUDAH DIDAPATI HILANG

1. PENYINGKIRAN DRP TKO
Untuk pengetahuan forumer semua,riwayat ze-mi di TKO telah pun berakhir pada 29/6/08 jam 7.40pm.Maka ze-mi telahpun bertukar menjadi almarhum ze-mi.Saya seperti dpat merasakan dlm 2-3 hari kebelakangan ini yg saya akan disingkirkan.Kemuncak kpd penyingkiran saya ini adalah berpunca drp asakan2 keras saya kpd anwar ibrahim semalam.

Sebelum drp ini juga sudah ada kedengaran drp forumer2 yg meminta saya disingkirkan atau diboikot,hinggakan ada org yg membuat undian bertanya setuju tak ze-mi disingkirkan.tapi saya tak tahu apakah keputusan undian tersebut,saya cuba mencari theread tersebut tetapi gagal.malah ada juga forumer yg menuduh saya adalah MOD TKO yg pro UMNO dan ada yg kata saya saudara mara atau sahabat handai MOD.

Di sini saya ingin tegaskan dan saya BERSUMPAH DGN NAMA ALLAH BAHAWASANYA SAYA INI BUKAN MOD,SEDARA MARA ATAU SAHABAT KPD MOD TKO.

Saya tak pernah mengenali mereka atau berhubung dgn mereka dgn cara lain selain drp di forum ini.Apapun “tahniah” diucapkan kpd WM kerana anda telah bertindak dgn “adil” dlm soal penyingkiran saya.Anda telah menunjukan 1 “contoh “ media yg adil dan saksama sebelum pakatan pembangkang mengambil alih pemerintahan Negara.

Nampaknya anda akan semakin “adil” drp media milik BN apabila memerintah negara kelak.Saya disingkirkan tanpa sebarang amaran.Tunjukan dimana silap saya.

Majikan hendak buang pekerja pun 2 kali amaran diberi.Sedangkan saya tidak pernah menerima apa2 amaran drp pihak admin.Jika anda berkata saya ni penabur fitnah,sila tunjukan kpd saya apa yg saya kata di forum ini yg tidak benar,kebanyakan apa yg saya kata adalah benar.Sebagai seorang muslim saya pun tahu bagaimana dosa fitnah ini.

Pada pendapat saya anda semua sukar hendak menerima hakikat apa yg saya kata ini kebanyakanya benar.

Kenapa banyak forumer lain yg pro pembangkang yg fitnah anda tak ambil tindakan,malah ada juga yg mengeluarkan kata2 hina,makian dan cacian kpd pemimpin2 negara tetapi tiada tindakan.INIKAH KEADILAN YG ANDA PERJUANGKAN SELAMA INI ?

Sepatutnya anda dahulu yg menunjukan contoh yg baik kpd BN.Tapi nampaknya anda pun bertindak sama seperti BN.Ini bermakna tiada beza anda dan BN.

Jika anda lihat kembali kpd theread dan posting saya selama ini,pernahkah saya menyentuh PAS,kalau ada pun sekitar 0.01% shj,theread saya selama ini hanya kpd PKR sahaja.

Kenapa saya bermusuh dgn PKR.Saya akan jelaskan di bawah ini.

2. SIAPA ZE-MI ?

Saya menetap di kawasan lubuk reformasi di Selangor sekitar tahun 1999-2004.Berusia 35 tahun.Kali pertama saya terlibat dlm politik ialah dgn menyertai parti keADILan,selepas melihat Anwar Ibrahim “diseksa” oleh pemerintah pd masa itu.

Saya berjuang bermatian-matian dan berhabisan-habisan utk menegakan Keadilan kpd Anwar.Saya hilang perniagaan pd masa itu kerana asyik sibuk berpolitik.Rumahtangga pun bergolak kerana politik.Walaupun sering dilarang oleh ahli keluarga jgn telibat dgn Anwar,tapi saya tolak ketepi semua nasihat itu demi Anwar Ibrahim.

Saya terlibat secara langsung dlm soal penubuhan keADILan di Bahagian Shah Alam.Saya dan Hj Shaharudin adalah org mencuci pejabat Keadilan Shah Alam pertama dulu di Seksyen 9.

Ketua bahagian pd masa itu Hj Azman Husin sebelum Ezam ambil alih.Antara rakan2 yg telibat sama dlm penubuhan di Bahagian Shah Alam dulu,adalah Hj Ardin Shah,Haris Bakar (sekarang s/usaha pkr slgr),pn Mahanum,pn Rodziah atau lebih dikenali kak ogy(sekarang exco selangor dan ADUN Bt 3) Suhaimi (sekarang Adun Sri Muda) dr Xavier (sekarang exco Selangor dan Adun Sri Andalas) Sd Johari (sekarang join UMNO bersama ezam) Nazmi (join UMNO bersama ezam) mr Rajoo (sekarang ahli majlis MPK) mr Lingam (tak tahu dimana sekarang) Zaidi (sekarang bekerja dgn YB Suhaimi dan kak ogy) Adnan Jamburi,Hanafi,Raja Komando atau lebih dikenali sbg ‘pak engku’ dan beberapa org lagi.

Kami semua ini bekerja all out masa PRU 1999 di mana Ezam menentang Datuk Salamon Selamat,keputusannya Salamon menang dgn majoriti 1440 undi drp 40000 undi dlm PRU sebelum itu.

Selepas tewas p/raya kami terus bekerja demi memastikan Keadilan ditegakkan di Malaysia.Saya pernah ditangkap beberapa kali dlm siri reformasi dulu.Antara lokap yg saya pernah masuk adalah Dang Wangi,Ipk KL,Travers,dan yg terakhir di Pandamaran semasa Perhimpunan 100 ribu rakyat di Jln Kebun.

Antara sahabat baik saya di lokap dulu adalah saudara Nasir Isa (reformis).Saya juga banyak terlibat mengatur program2 parti di sekitar Selangor dulu.Itu antara satu sebab saya mengenali ramai pemimpin2 Pas dan juga PKR.Drp mereka semua inilah saya dpt apa2 maklumat sekarang.

Khalid Ibrahim ni org baru je.Badan pun tak sempat belengas lagi,tapi nasib dia baik dpt jadi MB.Dulu kalau kami minta sumbangan utk parti (masa itu beliau masih dlm Guthrie) kedekut nak mampuihh mamat ni.

Pada masa saya sering masuk lokap itulah rumah tangga saya bergolak dan perniagaan saya rosak.Setiap kali masuk lokap nak keluar mesti dijamin nak guna 2-3 ribu.

Sampai satu tahap barang kemas isteri pulak digadai utk jaminan saya.Ada juga insan yg simpati yg menjalankan kutipan derma konon kononya utk nak jamin kami yg ditangkap ini,tetapi hasil kutipan derma ini lesap kpd mereka.

3. KENA TIPU DGN RAJA KAPOOR

Dan salah sorangnya adalah Raja Petra Kamarudin.Sebab itu sampai sekarang pun saya memang tak boleh lihat muka Petra ni.Saya dah sumpah dia 7 keturunan.Dia ni memang muka penipu,dia memang pandai cari duit utk diri dia guna nama parti.Dia memang sorang yg pandai ambil kesempatan.Sebab itu saya panggil dia ‘raja kapoor’,kerana dia byk kapoor duit.Duit deposit calon p/raya pun dia kapoor juga.

Hj Ramli seorang penderma minta dia kutip balik duit deposit calon slepas PRU,kemudian Hj Ramli suruh masukkan akaun PKR,tapi di’kapoor’kan oleh Petra juga.Sekarang Hj Ramli adalah ahli PAS,bukan PKR lagi.

Apa yg keluar drp mulut dan web Petra ni semuanya duit.Matlamat utama dia duit.Dulu dia buat ‘hikayat khairy’,sebelum siar dia minta seseorang jumpa Khairy minta duit,kalau tak bagi dia akan siarkan Hikayat Khairy.Tapi Khairy tetap tak bagi duit kpdnya,maka dia pun keluarkan cerita tersebut.Begitu juga dgn kes Altantuya.

Saya tak mahu lagilah nak cerita panjang pasal raja kapoor ni.Kalau anda nak percayakan dia terpulanglah.Dia lah salah seorang penyokong Kebebasan Antara Agama (IFC) dulu. Cek balik dia punya web pasal IFC.

4. TERLIBAT BANTU PKR

Saya juga selalu terlibat dlm beberapa p/kecil dulu drp 1999-2004.Antaranya yg pertama yg masih saya ingat adalah PRK Dun Sanggang Pahang yg mana MB Pahang keluar isyarat lucah semasa penamaan calon,kemudian parlimen Teluk Kemang NS,kemudian Dun Lunas di Kedah yg mana bekas adun dia mati ditembak dlm kereta,kemudian Dun Anak Bukit dan Parlimen Pendang (ustaz Fadzil Nor meninggal dunia),kemudian Dun Indera Kayangan Perlis dan juga p/raya Sarawak.

Saya masih ingat lagi di waktu awal keADILan ditubuh dulu, saya lah org yg sering berulang ke pejabat pertama keADILan di sebuah rumah seksyen 14 PJ utk mengambil borang2 ahli bagi diedarkan di seluruh Shah Alam.Pada masa itu s/usaha agung keADILan pertama adalah Anuar Tahir sering memuji saya “hang ni aktif lah cari ahli,baguih,baguih”,kerana saya lah org yg paling kerap datang ambil borang keahlian.

Sekarang Anuar Tahir dah masuk PAS,kenapa dia masuk PAS,anda fikirlah dan buat tafsiran sendiri,begitu juga dgn Saari Sungib org yg pernah masuk ISA ,pun masuk PAS juga.Buat tafsiran sendiri.

Saya rasa cukup lah sekadar ini mengenai siapa saya,kalau saya nak tulis lagi 4 page pun tak cukup.

Bukan nak eksyen pulak dgn apa yg saya dah lakukan,tapi sekadar buat pengetahuan anda semua,kerana ada yg sering bertanya siapa yang ni.Tentang jawatan2 yg pernah dipegang semasa dlm parti dulu tak perlulah saya nyatakan di sini.Utk pengetahuan semua bukan saya seorang ja yg banyak berkorban utk perjuangan Keadilan dulu,ramai juga kawan saya yg turut bekorban,ada yg bercerai berai rumahtangga,ada yg bankrapsi, ada yg rumah kena lelong,kereta kena tarik,nak makan pun takde duit,semuanya hanya 1 matlamat demi melihat Anwar diberi keadilan.

Tapi sayang Anwar menghampakan kami semua.

5. KENAPA SAYA TINGGALKAN keADILan ?

Saya mula menjauhkan diri drp Keadilan pada 2003,kerana saya dah mula tahu siapa Anwar yg sebenar dan juga utk memperbaiki taraf kehidupan saya yg dah rosak teruk.Ada seseorang telah menunjukan bukti kpd saya siapa Anwar dan juga saya lihat satu rakaman video bagaimana Anwar menipu dia sakit belakang.Dia hanya berlakon sakit semasa hendak dibawa ke mahkamah atau ke hospital shj.

Semasa di dalam penjara dia sihat,malah boleh bermain ping pong lagi.Dan juga rakaman di HKL semasa dia dtg buat rawatan di sana,sewaktu dia hendak salin pakaian di HKL dia boleh berjalan seperti biasa,kemudian bila dah siap salin dia kembali atas kerusi roda,pura2 sakit.Tujuan beliau hanya satu pd waktu itu,agar beliau dapat pergi rawatan keluar negara dan dpt suaka politik di sana.

Ezam pun tertipu juga dlm hal ini,beriya iya aja si Ezam ni,usaha sana sini agar Anwar dpt rawtan di luar negara.Padahal Anwar menipu ja.Selepas keluar penjara pun beliau pergi ke Jerman,tak buat pembedahan pun,sekadar berehat di hospital ja.Siapa berani nafi perkara ini,saya cabar mereka nafi.Saya cabar Datuk Kamarul Bahrin,ahli Parlimen Teluk Kemang dedahkan perkara ini.

Walaupun saya dah menjauhkan diri drp Keadilan pada masa itu,tapi saya tetap berhubung dgn kawan2 yg masih dlm parti.Saya ada juga cuba menasihat mereka supaya menjauhkan diri drp parti,tetapi seperti biasa lah mereka melenting dan berkata kau nak keluar keluarlah jgn nak racun kami pulak.Maka saya pun biarkan mereka aja.Tiba p/raya 2004,saya tak terlibat langsung dlm PRU itu,walaupun ada kawan2 baik yg bertanding.

Anwar bebas Sept 2004,saya tak ambil peduli .Lansung saya tak meraikannya.

Tapi Tuhan itu Maha Kaya,pada 2006 apabila Ezam keluar parti maka ramai juga kawan2 saya ikut sama dan mereka dah mula sedar siapa Anwar,dan ada kawan yg berkata kpd saya “mie,nampaknya kau lebih awal cerdik drp kami”.

Saya nak maklumkan di sini Ezam keluar drp parti,bukan sebab lain,sebab utama ialah beliau dah tahu siapa Anwar,tetapi kerana tidak mahu mengaibkan org,maka dia guna alasan lain.

Satu contoh saya beritahu anda semua,Ezam pernah tinggal di penjara Kajang bersama Sukma di blok yg sama selama 3 bulan.Jadi anda fikirlah sendiri,Ezam ni bijak juga orgnya dlm soal siasat menyiasat.Tapi utk sementara waktu ezam lupakan dulu,apa yg beliau tahu drp Sukma,kerana simpati kpd Kak Wan dan juga cuba berusaha membebaskan Anwar.

Ini kerana pd pendapat beliau alang2 seluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan.Pada masa itu ezam juga terfikir mungkin Anwar dah bertaubat dan berubah.Jadi apa salahnya beri peluang ke 2 kpd beliau.Tetapi sangkaan Ezam meleset,Ezam mula curiga kembali kpd Anwar,apabila dia nampak beberapa kes (tak perlu saya nyatakan di sini) hinggalah pada 1 hari Ezam jumpa Nalla dan bertanya nalla siapa Anwar yg sebenarnya.Dan Nalla berkata esok u dtg rumah saya bawa u punya Quran.

Maka Ezam pun ke rumah Nalla esok bersama Quran,dan beberapa soalan Ezam tanya kepada Nalla,dan sebelum menjawab soalan2 Ezam, Nalla terlebih dahulu ambil semua gambar anak isteri beliau letak di depan beliau.Dan Nalla berkata kalau beliau tipu anak isteri beliau akan mati.

Maaf ! saya tak boleh nyatakan apa soalan2 yg Ezam tanya kpd nalla.

Dan Nalla juga tunjukan kpd Ezam satu video.Dan selepas melangkah keluar drp rumah Nalla,Ezam dah bertekad dia akan tinggalkan Anwar.

Saya tahu saya akan hadapi masalah dgn Ezam dan kawan2 lain bila saya ceritakan perkara ini di sini,kerana Ezam dah berpegang pada prinsip dia tak akan aibkan Anwar dgn perkara ini.Tapi saya sedia tanggung risiko perkara ini,kerana saya pun tak tahan juga lihat Ezam dihina oleh anda semua.Hanya org2 sekiling yg rapat sahaja tahu perkara ini.

Cara anda semua menyerang Ezam seolah-olah takde sedikit jasa pun oleh Ezam terhadap Anwar dan PKR.Mungkin anda semua tertanya-tanya semasa Anwar jadi TPM, Ezam tak tahu ke perkara ini ?

Ya memang Ezam tak tahu,kerana beliau bertugas sbg S/usaha Politik kpd Menteri Kewangan.Ezam bertugas di MOF Jln Duta dan Anwar hanya ke sana seminggu sekali.Org yg sgt rapat dan tahu semua perkara ini adalah Azmin Ali kerana Azmin S/usaha Sulit TPM.

Ezam amat jarang bertemu Anwar dan jika bertemu pun lebih kpd perbincangan perkara2 politik shj.Dan ezam pun tak lama bertugas dgn anwar tak sampai 2 tahun pun.Selepas Anwar dipecat,Ezam pun turut sama dipecat.

Tahukah anda yg Azmin Ali tu bapak segala rasuah semasa Anwar TPM dulu.Setiap org yg nak buat temujanji dgn TPM mesti melalui Azmin dulu dan pasti ada “tol” yg harus dibayar.


Rumah Azmin Ali bernilai RM5 juta. Kekayaan yang dikutip semasa menjadi Setiausaha Sulit Anwar, Timbalan Perdana Menteri Malaysia.

Tahukah anda yg Azmin Ali itu adalah pemegang AP import kereta mewah jenama wald.Tahukah anda show room kereta mewah Azmin terletak di persimpangan Jln Sultan Ismail dan Dang Wangi sebelah Bank Pembangunan dekat traffic light.


Anwar bersama Shamsidar Taharin,isteri Azmin Ali. Bermula dari skandal isteri Azmin dan Anwar inilah jatuhnya Anwar sebagai TPM dan dipecat daripada UMNO. Banyak rahsia misteri antara Anwar dan Shamsidar seperti yang dipaparkan dalam foto di atas.

Tahukah anda Azmin Ali guna kuasa dia dan Anwar Ibrahim bagi seluruh projek papan tanda di KLIA kpd adik beliau Umi Hafilda,hinggakan takde ruang kpd kontraktor lain.

Tahukah anda berapa kekayaan Azmin,kekayaan beliau amat luar biasa.Utk perniagaan kereta wald, Azmin pasang proksi seorang tauke Cina.Tauke inilah yg sponsor Anwar beli rumah baru di Segambut berharga 2 juta dan kos ubahsuai pun 2 juta.

Cukuplah setakat ini dulu utk bab ini,5 pages pun tak cukup.

6. KES TERBARU ANWAR-SAIFUL.

Sebenarnya selepas keluar penjara saya dah tahu banyak kali Anwar dah lakukan perkara ini.Sebab itu saya tak terkejut dgn pengakuan Saiful ini.

Sebab itu saya sering berkata di forum ini,satu hari perkara yg sebenar akan terbongkar.Tapi anda semua maki saya.Takpe,saya terima seadanya makian anda.Ya memang betul kita tak boleh hukum dia sebab keputusan DNA belum keluar.Tetapi yg saya pelik kenapa Anwar guna jalan yg susah utk bersihkan nama beliau.

Kenapa beliau harus pergi dapatkan suaka di Kedutaan Turki ?.

Jalan yg terbaik adalah beliau datang ke balai polis beri keterangan secara sukarela,kemudian buat pula satu report polis kpd Saiful ini kerana cuba memfitnah beliau.Nak bagi sedap lagi,pergi mana2 masjid ajak sama beberapa org kepimpinan ulama PAS dan beliau bersumpah di sana.Barulah nampak gentle dan anda tak bersalah.

Beliau tak perlu guna alasan polis akan tangkap dan pukul beliau seperti dulu.Secara logiknya benda yg sama tak kan berulang lagi.Sekarang beliau guna pendekatan salahkan kerajaan ,Ketua Polis dan Peguam Negara.Jgn lari drp tajuk asal,jgn salahkan org lain.bersihkan nama anda dulu.

Dulu pun begitu juga anda alihkan perhatian rakyat dgn menyalah Tun Dr. Mahathir.Dia selalu menguar-uarkan kpd rakyat,‘kalau takut dgn risikon jgn bicara pasal perjuangan’ dan ‘lawan tetap lawan’.Alih-alih dia pula yg pergi berlindung di Kedutaan Turki.Inikah pejuang sejati ?

Sekarang polis belum pun nak tangkapnya,tapi kenapa beliau takut dgn bayang2 sendiri edarkan sms kpd org ramai suruh berkumpul di Shah Alam kerana polis nak tangkap beliau .

Pd saya tindakan beliau itu adalah sekadar nak test market nak tengok berapa ramai rakyat akan turun sokong beliau, dan hasilnya tak berapa ramai pun. Beliau ingat ianya akan sama seperti 1998.Setelah melihat sokongan rakyat agak kurang maka beliau pun tak jadi turun drp hotel utk sidang media.

Setelah melihat sokongan rakyat agak lemah maka jalan terbaik ialah dapatkan suaka di Kedutaan Turki.Ada yg kata Anwar terima ancaman bunuh,karut semua tu,kalau org nak bunuh dia sebelum kes ni pun dah kena.

Pernahkah anda dengar cubaan bunuh terhadap beliau.Sebenarnya anwar takut utk ke penjara,kerana beliau pernah tinggal disana 6 tahun,dan beliau tahu keadaan di sana,sebab itu dia memilih utk berlindung di kedutaan.

Dan saya tak terkejut jika Anwar berjaya menyusup ke luar negara dgn cara haram. Ada yg kata konpirasi kerajaan.Adakah PM dan TPM ni takde otak nak piker,nak buat naya kat Anwar lagi,mereka dah kalah teruk PRU lepas,sokongan rakyat dah merosot dan jika mereka berbuat begini maka mereka sengaja mencari nahas utk hancurkan kerajaan mereka sendiri.

Begitu juga gambar Saiful di Pejabat TPM,gambar itu diambil semasa Saiful menjadi Timbalan Presiden Majlis Perwakilan Pelajar UNITEN dan beliau ke sana utk bertemu rakan beliau yg bekerja dgn TPM dan menjaga hal ehwal pendidikan tinggi,Saiful ke sana pasal urusan kerja.

Akhir kata kita sama2 tunggu dan lihat lah acara seterusnya.Nak cerita lagi 6 page pun tak cukup.

7. AKHIR KATA DRP ZE-MI

Saya rasa cukup setakat ini utk hari ini.Semoga anda semua ceria selalu,saya sayang sahabat semua.Tiada sedikit pun perasaan marah terhadap anda semua.Jika selama ini saya ada terkasar bahasa,atau kesilapan lain,maaf dipinta.Kpd MOD dan WM maafkan saya jika saya menyusahkan anda selama ini.

Semua yg baik itu datang drp Allah,yg buruk itu dtg drp saya.

BYE ! BYE !

SALAM PENUH KASIH SAYANG DAN IKHLAS DRP ZE-MI.

SEKIAN
ZE-MI (TKO)
EX ADNAN J 501 (KLPOS)-dulu ler.

Harakahdaily
Tulisan ini dipetik daripada buku “Qazaf: Mangsa Fitnah” (Jabatan Penerangan dan Penyelidikan PAS Pusat, 2001) tulisan Presiden PAS, Tuan Guru Abdul Hadi Awang. Buku bersifat kontemporari ini diharap dapat merungkaikan persoalan berhubung tuduhan liwat dan qazaf yang dikategorikan sebagai jenayah hudud dalam sistem perundangan Islam.

Mensabitkan Kesalahan Zina Dan Liwat

Kesalahan zina dan liwat sabit dengan iqrar (pengakuan) atau melalui saksi-saksi yang memenuhi syarat syaratnya.

Iqrar (Pengakuan)

Hadis riwayat Abu Hurairah r.a. (al-Bukhari, kitab al-Hudud):

“Seorang lelaki datang mengadap Rasulullah s.a.w. di dalam masjid. Lelaki itu berkata: “Wahai Rasulullah! Saya telah melakukan zina.” Rasulullah s.a.w. berpaling ke arah lain (yakni seperti tidak melayannya), lelaki itu mengulangi pengakuannya sebanyak empat kali. Setelah lelaki itu membuat pengakuan sebanyak empat kali, akhirnya Rasulullah s.a.w. bersabda: “Adakah engkau gila?” Dia menjawab: “Tidak.” Rasulullah s.a.w. bertanya lagi: “Adakah engkau telah berkahwin?” Dia menjawab: “Ya.” Lalu Rasulullah s.a.w. memerintahkan (para sahabatnya): “Bawalah lelaki ini pergi dan rejamlah dia.”

Mengikut riwayat yang lain, Rasulullah s.a.w. bersabda: “Adakah engkau bercumbu-cumbu sahaja.” Dia menjawab: “Tidak. Sebenarnya saya telah berzina.”

Mengikut riwayat yang lain: “Setelah selesai sembahyang, dia (lelaki itu) datang lagi, lalu Rasulullah s.a.w. bersabda: “Tidakkah awak telah berwuduk dan telah bersembahyang? Dengannya Allah mengampunkan dosa.” Tetapi lelaki itu terus mengaku berzina dan mahu supaya disucikan dirinya dengan hukuman.

Hadis riwayat Sulaiman bin Buraidah, daripada bapanya (riwayat Muslim, Kitab al-Hudud):

“Kemudian seorang perempuan dari qabilah al-Ghamidiyah datang mengadap Rasulullah s.a.w. Wanita itu berkata: “Wahai Rasulullah! Sucikanlah diri saya.” Sabda Rasulullah s.a.w. : “Baliklah, beristighfarlah engkau dan bertaubatlah.” Wanita itu berkata lagi: “Adakah engkau mahu melakukan kepada saya seperti yang engkau lakukan kepada Ma’iz bin Malik?” Rasulullah s.a.w. bertanya: “Apakah masalah engkau?” Wanita itu memberitahu bahawa dia sedang mengandung hasil perbuatan zina. Rasulullah s.a.w. bertanya: “Apakah benar?” Wanita itu menjawab: “Ya.” Rasulullah s.a.w. bersabda: “Bersalinlah dahulu.”

Wanita itu dijaga oleh seorang lelaki dari kalangan Ansar sehingga bersalin. Kemudian lelaki itu datang menemui Rasulullah s.a.w. memberitahu bahawa wanita itu telah bersalin. Baginda bersabda: “Kita tidak akan merejamnya dan membiarkan anaknya tidak dapat menyusu.” Lalu bangun seorang lelaki dari kalangan Ansar dan berkata: “Biar saya uruskan urusan penyusuannya, wahai Nabi Allah.” Lalu Rasulullah s.a.w. merejam wanita itu.”

Kedua-dua hadis di atas diriwayatkan oelh para ulama hadis dengan riwayat yang sahih dan menjadi dalil dalam kes iqrar (mengaku) berzina. Para ulama telah menyimpulkan daripadanya hukum-hukum yang berkaitan dengan iqrar melakukan kesalahan zina dan liwat.

Syarat-syarat iqrar

1. Orang yang membuat pengakuan itu hendaklah seorang yang baligh dan berakal. Tidak sah pengakuan orang gila, mabuk dan sebagainya, kerana sabda Rasulullah s.a.w. (Abu Daud: Kitab al-Hudud):

“Diangkat qalam daripada menulis amalan kanak-kanak sehingga dia baligh, daripada orang tidur sehingga dia terjaga, dan daripada orang gila sehingga dia sedar.”

2. Pengakuan hendaklah dilakukan dengan pilihan sendiri, tanpa dipaksa, sepeti dipukul, dibelasah, diberi bahan yang menghilangkan ingatan seperti dadah dan sebagainya. Maka tidak sah pengakuan orang yang dipaksa, kerana sabda Rasulullah s.a.w. (Ibn Majah: Kitab al-Talaq):

“Allah mengangkat (memaafkan) kesalahan umatku yang melakukan sesuatu kerana tersalah, terlupa dan dipaksa.”

3. Iqrar (pengakuan) dilakukan secara lisan. Tidak diterima pengakuan dalam bentuk tulisan, pita rakaman dan sebagainya dalam perkara hudud.

4. Iqrar hendaklah dilakukan berulangkali dalam perkara zina dan liwat, iaitu sebanyak empat kali, dalam majlis yang berasingan, seperti yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. terhadap Ma’iz bin Malik.

5. Iqrar itu dilakukan di hadapan hakim dan hakim pula menunjukkan sikap tidak senang dan berusahan supaya orang yang beriqrar itu tidak mengulangi iqrarnya, kerana bertaubat lebih baik daripada menyerah diri secara iqrar di hadapan pihak yang berkenaan, kerana inilah cara yang diajarkan oleh Rasulullah s.a.w.

Menarik Balik Pengakuan

Seseorang yang mengaku melakukan zina dan liwat hendaklah diterima penarikan balik pengakuannya, walaupun sudah memenuhi syarat-syarat yang tersebut di atas, kerana Rasulullah s.a.w. menegur para sahabat baginda dengan keras kerana meneruskan hukuman terhadap Ma’iz bin Malik setelah dia melarikan diri ketika hukuman dijalankan.

Apabila seseorang lelaki mengaku zina dengan seseorang perempuan dan perempuan itu tidak mengaku salah, maka si lelaki sahaja yang dihukum, kerana inilah keputusan yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. seperti yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan Abu Daud.

Saksi

Firman Allah (al-Nisa’: 15) yang bermaksud: “Dan sesiapa yang melakukan perbuatan keji (zina) di antara perempuan-perempuan kamu, maka carilah empat orang lelaki di antara kamu yang menjadi saksi terhadap perbuatan mereka.”

Firman Allah lagi (al-Nur:4) yang bermaksud: “Dan orang-orang yang melemparkan tuduhan (zina) kepada perempuan yang terpelihara kehormatannya, kemudian mereka tidak membawakan empat orang saksi…”

Firman Allah lagi (al-Nur:13) yang bermaksud: “Sepatutnya mereka (yang menuduh) membawa empat orang saksi membuktikan tuduhan itu. Jika mereka tidak mendatangkan empat orang saksi, maka mereka itu pada sisi hukum Allah, adalah orang-orang yang dusta.”

Orang yang menjadi saksi hendaklah memenuhi syarat-syarat berikut:

1. Baligh lagi berakal. Oleh itu tidak boleh diterima tuduhan yang dilakukan oleh orang gila, kerana cakapnya tidak boleh diterima.

2. Islam, sekiranya tuduhan dilakukan terhadap orang Islam, kerana kesedarannya terhadap perhitungan dosa pahala dan sebagainya. Di samping itu, perkara zina dan liwat ini termasuk dalam hukum hudud Islam yang dinaskan.

3. Mempunyai pancaindera yang sihat. Tidak diterima saksi yang tidak jelas penglihatan, tuli dan bisu.

4. Adil, yakni seseorang yang diketahui tidak melakukan mana-mana dosa besar, dosa kecil secara berterusan dan perkara-perkara yang menjatuhkan maruah, walau pun tidak berdosa.

5. Lelaki, yakni dalam perkara hudud dan qisas. Oleh kerana zina dan liwat termasuk dalam perkara hudud, maka saksi wanita tidak diterima dalam perkara ini.

6. Tiada tohmahan (kekeliruan yang menarik manfaat atau menolak mudarat), berkepentingan dan prejudis seperti menjadi saksi kepada bapa, anak atau majikannya, atau orang yang diketahui bermusuh dengan orang yang dituduh yang akan memburukkannya sahaja. Maka tidak boleh menerima penyaksian saksi yang ada kaitan dengan konspirasi politik dan sebagainya.

7. Bilangan yang cukup. Pada tuduhan zina dan liwat, memerlukan empat orang saksi.

8. Keempat-empat saksi melihat (perbuatan zina dan liwat itu) bersama-sama.

9. Memberi keterangan dalam majlis (persidangan) yang sama.

Saksi dalam tuduhan zina dan liwat bukan sahaja wajib memenuhi syarat-syarat tersebut tetapi juga hendaklah melihat kesalahan itu berlaku mengikut takrifnya secara jelas, yakni melihat anggota kemaluan yang melakukannya secara jelas. Para ulama bersepakat mengatakan bahawa keterangan melalui kesan air mani, pita video dan gambar tidak boleh mensabitkan kesalahan zina dan liwat. Keterangan saksi yang berlapis yang hanya menerima berita dari orang lain (hearsay) juga tidak boleh diterima.

Kesemua perkara tersebut menunjukkan bahawa tuduhan zina dan liwat, tidak boleh dilakukan secara sewenang-wenangnya.

Keterangan-Keterangan Yang Tidak Nyata

Penggunaan kepakaran untuk menganalisa darah dan air mani (atau ujian DNA) bagi mensabitkan kesalahan jenayah huduh seperti zina dan liwat tidak dibenarkan oleh Islam, kerana ada syubhat (kekeliruan). Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:

“Hudud hendaklah ditolak (tidak dilaksanakan) dengan adanya syubhat (kekeliruan).”

Ketepatan analisa DNA boleh dipertikaikan kerana banyak kemungkinan-kemungkinan yang boleh menimbulkan keraguan. Sesetengah ulama membenarkan analisa ini untuk menafikan tuduhan sahaja, bukan untuk mengisbatkannya (mensabitkan kesalahan). Para ulama Islam telah menyebut perkara ini di dalam kitab-kitab fiqh, di antaranya Ibn al-Qayyim di dalam kitanya al-Turuq al-Hukmiyyah.

Begitu juga tuduhan tidak boleh disabitkan dengan gambar, pita video, kaset dan sebagainya yang bukan merupakan keterangan secara langsung.

Bersumpah

Tidak diharuskan bersumpah bagi mensabitkan jenayah hudud yang berkaitan dengan hak Allah, seperti zina dan liwat. Bahkan jenayah hudud dan qisas dalam perkara hak manusia juga tidak dibenarkan bersumpah menurut jumhur (kebanyakan) ulama kerana perkara hudud dan qisas yang berhubung dengan hak manusia juga dianggap menyerupai hak Allah.

Yang dimaksudkan dengan bersumpah di sini adalah sumpah mengikut hukum Islam dengan lafaznya yang ditetapkan, bukan seperti yang difahami oleh orang jahil yang mencadangkan supaya sumpah dilakukan secara menjunjung al-Quran, yang menyerupai sumpah yang dilakukan oleh penganut agama Kristian.

Syarat orang yang melakukan zina dan liwat

Orang yang melakukan kesalahan zina dan liwat itu pula hendaklah memenuhi syarat-syarat berikut:

1. Baligh, yakni cukup umur mukallaf
2. Berakal
3. Secara pilihan dengan tidak dipaksa
4. Mengetahui pengharaman zina dan liwat
5. Tiada syubhah (seperti terkeliru atau tersilap kerana disangka isterinya)
6. Berzina atau berliwat dengan manusia
7. Melakukan perbuatan yang ditakrifkan sebagai zina atau liwat

Qazaf

Perkataan qazaf dalam bahasa Arab bermakna melemparkan sesuatu benda umpama batu dan sebagainya. Seterusnya perkataan itu dikhususkan kepada melemparkan sesuatu yang buruk termasuk menggunakan perkataan yang keji terhadap seseorang.

Menurut istilah hukum syarak, qazaf ialah menuduh zina terhadap seseorang tanpa saksi yang adil. Termasuk juga menuduh liwat, mengikut pendapat jumhur para ulama, di antaranya Mazhab Maliki, Syafie dan Hambali. Mazhab Hanafi pula hanya mengkhususkannya kepada tuduhan zina sahaja, manakala tuduhan liwat di sisi mereka termasuk dalam perkara takzir.

Qazaf termasuk dalam hukum hudud yang dinaskan di dalam al-Quran dan Hadis Nabi s.a.w. Perkara yang telah dinaskan, berada di luar bidang ijtihad para ulama, kerana haram meminda nas daripada Allah dan Rasul-Nya. Oleh itu, tidak boleh dinamakan hudud PAS atau hudud sesiapa. Sesiapa yang membuat kenyataan itu maka hukumnya berdosa kerana kenyataan yang dibuatnya itu berdasarkan kepada kejahilannya.

Perkara tersebut menjadi perkara yang wajib diketahui oleh orang-orang Islam, kerana fardhu ain itu, bukan sahaja terdapat pada perkara yang wajib ditunaikan, tetapi termasuk juga pada perkara yang diharamkan kita melakukannya agar kita menjauhinya, meninggalkannya dan mencegahnya, Manakala mendalaminya secara detail hukumnya adalah fardhu kifayah.

Di kalangan ulama ada yang membahagikan tuduhan itu kepada dua cara:

1. Secara sorih (berterus terang) dengan menujukan tuduhan zina atau liwat kepada orang yang tertentu. Sekiranya tuduhan itu diakui oleh orang yang dituduh secara sukarela dan memenuhi syarat-syarat pengakuannya, maka hukuman hudud boleh dijatuhkan oleh hakim ke atas orang berkenaan.

2. Secara sindiran. Seperti menafikan nasab daripada ayahnya mengatakan ‘awak bukan anak kepada si anu’ yang diketahui sebagai bapanya yang sebenar, atau ‘awak anak daripada hasil zina’ dan lain-lain tuduhan yang boleh difahamkan sebagai tuduhan zina atau liwat.

Hikmah Pengharaman Qazaf

Tujuan pengharaman qazaf adalah bagi memelihara maruah manusia, yang menjadi satu daripada perkara yang sangat penting bagi manusia sama ada bagi diri, keluarga atau masyarakatnya. Maruah sangat bernilai dalam hidup dan mati seseorang, membezakan manusia dengan binatang dan menjadi sebahagian daripada harga diri sehingga tidak boleh dinilai dengan harta benda yang paling mahal. Islam telah menegaskan kewajipan mempertahankan maruah dengan meletakkan maruah mengatasi harta yang juga wajib dipertahankan.

Demi menjaga maruah itulah, maka diwajibkan hukuman qazaf secara hudud yang ditetap oleh Allah dan Rasul-Nya s.a.w. supaya seseorang itu atau kumpulannya tidak boleh melemparkan tuduhan zina dan liwat ke atas seseorang yang lain secara sewenang-wenangnya.

Syarat-syarat Qazaf

Tidaklah mudah menentukan bahawa seseorang itu telah melakukan qazaf, kerana Islam mewajibkan syarat-syarat tertentu bagi orang yang melakukannya, orang menjadi mangsa dan tuduhan itu sendiri.

Syarat-syarat bagi orang yang melakukan tuduhan itu adalah:

1. Berakal. Tidak boleh diterima tuduhan yang dilakukan oleh orang gila, kerana cakapnya tidak boleh dipakai.

2. Baligh, yakni sampai umur mukallaf yang boleh dipertanggungjawabkan perintah-perintah agama ke atasnya. Kanak-kanak yang belum baligh, tidak boleh dikategorikan tuduhannya sebagai qazaf.

3. Tidak dipaksa. Tidak boleh menerima tuduhan yang dilakukan oleh orang yang dipaksa supaya melakukan tuduhan itu.

4. Tidak dapat mengadakan empat orang saksi yang memenuhi syarat-syarat saksi mengikut hukum Islam.

Orang yang dituduh juga hendaklah memenuhi syarat-syarat berikut:

1. Berakal. Maka tidak sah menuduh orang yang tidak berakal. Oleh itu orang yang menuduh tidak boleh diambil tindakan qazaf

2. Baligh. Maka orang yang menuduh terhadap orang yang tidak baligh, tidak boleh dikenakan hukuman had qazaf. Dia hanya dikenakan hukuman ta’zir.

3. Islam, mengikut jumhur para ulama.

4. ‘Iffah atau ihsan, yakni orang yang dituduh itu seorang yang diketahui kebaikan akhlaknya dan tidak pernah disabitkan melakukan zina.

5. Orang yang ditentukan tidak berlaku qazaf dengan menuduh seseorang yang tidak ditentukan secara khusus.

Syarat tuduhan pula hendaklah tuduhan dalam perkara zina, menurut ijmak para ulama dan tuduhan dalam perkara liwat, mengikut pendapat jumhur para ulama. Sekiranya tuduhan itu dalam perkara yang lain seperti berjudi, minum arak, rasuah dan sebagainya, maka tidak dinamakan qazaf yang mewajibkan hukuman hudud, tetapi berpindah kepada hukum takzir yang terserah kepada budibicara pihak yang berkenaan untuk menentukan hukumannya.

Mensabitkan Jenayah Qazaf

Kesalahan qazaf yang dijatuhkan hukuman had ialah apabila terbukti melalui dua cara:

1. Iqrar daripada orang yang melakukan qazaf.
2. Dua orang saksi yang memenuhi syarat-syarat saksi.

Hukum Hudud yang berkait dengan Qazaf

Terdapat kekhilafan di kalangan para ulama, adakah hukum qazaf berkait dengan hak Allah atau hak manusia?

Mazhab Hanafi menegaskan bahawa qazaf termasuk di dalam kategori hak Allah terhadap hamba-Nya kerana ia berkait dengan maruah seseorang. Hukum hudud yang ditetapkan ke atas jenayah qazaf berkait dengan maslahah umum, iaitu untuk memelihara kepentingan hamba-hamba Allah (manusia) dan maruah mereka, serta menghindarkan perkara kefasadan di kalangan manusia.

Apabila ia menjadi aspek umum maka ia termasuk dalam hak Allah terhadap hamba-hamba-Nya.

Mazhab Syafie dan Hanbali berpendapat bahawa qazaf termasuk dalam kategori hak hamba (manusia), kerana maruah secara langsung diberikan kepada manusia. Apabila maruahnya dijatuhkan melalui qazaf, ia bermakna seperti melakukan sesuatu ke atas batang tubuh orang yang tertentu, maka ia menjadi hak bagi diri orang itu.

Manakala ulama dalam mazhab Maliki berselisih pendapat. Ada di kalangan mereka yang bersetuju dengan mendapat Mazhab Hanafi, ada yang bersetuju dengan pendapat Mazhab Syafie dan Hambali. Di antara mereka adalah Ibnu Rusyd, dan ada yang berpendapat bahawa di dalam perkara qazaf ada kedua-dua hak tersebut.

Mereka yang berpegang kepada pendapat bahawa qazaf itu adalah hak Allah, bermakna setelah perkara itu dibawa kepada pihak yang berkenaan (berwajib) maka ia tidak boleh dimaafkan lagi, yakni mangsa tuduhan tidak boleh memberikan pengampunan.

Pengampunan hanya boleh diberi sebelum kes tersebut dibawa kepada pihak yang berkenaan. Manakala mereka yang menyatakan bahawa qazaf itu adalah hak manusia, maka mangsa tuduhan diberi hak untuk memberikan pengampunan kepada orang yang dijatuhkan hukuman kerana kesalahan melakukan qazaf.

Hak Tuduhan Qazaf

Mereka yang berpendapat bahawa qazaf termasuk dalam kategori hak manusia, mengatakan bahawa orang yang menjadi mangsa mempunyai hak pengampunan ke atas orang yang melakukan jenayah qazaf.

Sekiranya orang yang menjadi mangsa qazaf masih hidup, maka hak membuat pendakwaan terserah kepadanya sendiri. Sekiranya ia telah meninggal dunia, maka hak tersebut berpindah kepada keluarganya yang terdekat, iaitu bermula daripada ayah hingga ke atas, kemudian berpindah kepada anak hingga ke bawah. Ia tidak berpindah kepada saudaranya yang lain, kerana perkara qazaf sangat berkait dengan maruah zuriat secara langsung.

Hukuman ke Atas Orang Yang Melakukan Qazaf (Menuduh Zina atau Liwat)

Nas dan ijtihad para ulama yang berlandaskan roh syariat Allah yang maha adil, menunjukkan bahawa tuduhan yang menjatuhkan maruah seseorang seperti tuduhan zina dan liwat tidak harus dipermudah-mudahkan.

Untuk membuat tuduhan itu, wajiblah mempunyai alasan dan hujah yang kukuh. Perkara-perkara yang diwajibkan ke atas pihak yang berkenaan supaya dilaksanakan ketika melakukan sesuatu tuduhan, membuktikan bahawa kewajipan memelihara maruah juga menjadi tanggungjawab kerajaan setelah ditegaskan bahawa ianya adalah kewajipan individu.

Kesalahan tuduhan zina dan liwat amat besar, sehingga ia dimasukkan ke dalam jenayah yang dikenakan hukuman keras dan ditetapkan sendiri hukumannya oleh Allah SWT secara nas di dalam Al-Quran. Di akhirat pula ia dikira sebagai dosa besar yang disediakan azab yang pedih kepada pelakunya, sekiranya dia tidak bertaubat dan meminta maaf daripada mangsa tuduhan atau tidak menerima tindakan undang-undang Islam oleh pihak yang berkenaan.

Hukuman di dunia

Hukuman di dunia yang wajib dijatuhkan ke atas penjenayah qazaf oleh kerajaan Islam ditetapkan oleh Allah di dalam al-Quran.

Firman Allah (al-Nur: 4) yang bermaksud: “Dan orang-orang yang melemparkan tuduhan (zina) kepada perempuan yang terpelihara kehormatannya, kemudian mereka tidak membawakan empat orang saksi, maka sebatlah mereka delapan puluh kali sebat; dan janganlah kamu menerima persaksian mereka itu selama-lamanya; kerana mereka adalah orang-orang yang fasik.”

Hukuman terhadap penjenayah qazaf di dunia ialah:

1. Disebat sebanyak 80 kali sebatan mengikut cara Islam. Bukannya sebatan seperti yang diamalkan sekarang. Iaitu dengan alat yang sederhana dan cara pukulan yang sederhana. Tidak dibenarkan mengangkat alat sebatan lebih tinggi daripada kepala dan sebatan itu tidak boleh menyebabkan kulit dan daging terkoyak. Orang yang disebat pula hendaklah berada dalam keadaan kesihatan yang baik dan memakai pakaian yang bersopan serta disaksikan oleh orang ramai.

2. Dihukum menjadi fasik dengan tidak diterima penyaksiannya dalam segala urusan, sama ada di mahkamah, ketika berjual beli, perkahwinan, melihat anak bulan Ramadan, Syawal dan lain-lain.

Hukuman di Akhirat:

Firman Allah (al-Nur: 23-24) yang bermaksud: “Sesungguhnya orang-orang yang menuduh perempuan-perempuan (dan lelaki-lelaki) yang terpelihara kehormatannya, yang tidak terlintas memikirkan sebarang kejahatan, lagi yang beriman akan dilaknat (oleh Allah) di dunia dan di akhirat dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang besar. Pada hari lidah mereka dan tangan mereka serta kaki mereka menjadi saksi terhadap diri mereka sendiri, tentang segala yang mereka lakukan.”

Hukuman pada hari kiamat nanti lebih adil dan bijaksana. Allah Yang Maha Mengetahui tidak menghukum dengan sifat mengetahui-Nya sahaja, tetapi perbicaraan akan di ulang semula di mahkamah-Nya dengan bukti-bukti yang lebih terperinci. Ketika itu, anggota badan manusia, tangan dan kaki mereka akan menjadi saksi. Di samping itu terdapat catatan para malaikat, iaitu makhluk Allah yang paling baik dan suci, yang nalurikan dengan sifat sentiasa taatkan perintah Allah dan tidak sekali kali menderhakai-Nya.

Mereka akan dikerah untuk menjadi saksi sehingga mulut para pembohong dan pendakwa yang pandai mengubah kata dan meminda catatan tidak mampu lagi untuk memutarbelitkan kenyataan yang sebenar.– tajdid_

Jul 16, 08 7:11pm

MCPX

PKR de facto leader Anwar Ibrahim will be spending the night in police custody. However, it could be not be ascertained whether he would be held at the Kuala Lumpur police headquarters or a different location.

“They are keeping him tonight. Their excuse is they need to take further statements,” said lawyer Sankara Nair.

“They are not giving him bail, I have no idea how much longer he will be detained,” he told reporters, adding that he was unsure if he would remain at the police headquarters where Anwar was undergoing questioning.

anwar ibrahim arrest wan azizah parliament 160708 01Anwar’s wife Dr Wan Azizah Wan Ismail said she feared for his safety, after the events of a decade ago when he was sacked as deputy premier, beaten up by the police chief, and jailed for six years on sodomy and corruption charges.

She railed at police for “reneging on a promise” to release him promptly.

“They told me that they would not keep him overnight,” she said. “I feel sad and disappointed that after 10 years this thing has to repeat.”

PKR deputy president Syed Husin Ali said they expected Anwar to be taken to court on Thursday morning to extend his detention.

penal code section 377ca sexual connection by object 160708“We expect Anwar to be produced in court to be remanded tomorrow morning and the family is now trying to determine what will happen to Anwar and his precise whereabouts for the night,” he said.

Police can detain Anwar for 24 hours after which they must apply for a court order that would allow them to remand him for up to 14 days without charge.

He could be charged under section 337C of the Penal Code for unnatural sex.

Physical examination in hospitalEarlier this evening, the police took Anwar to Hospital Kuala Lumpur for medical tests.

anwar ibrahim arrest 160708 24Anwar left the Kuala Lumpur police headquarters at 8.35pm with a convoy of 10 police vehicles and a dozen outriders.

The veteran politician, who was arrested this afternoon in connection with a sodomy report, had his statement recorded in a marathon six-hour session – from 2.30pm to 8.30pm.

Anwar arrived at the hospital’s emergency unit at about 8.50pm. Some 40 police personnel were deployed in the area.

The politician was later taken to the hospital’s royal ward but no further details were available. The police had cordoned off the area.

Earlier today, his lawyer Sankara Nair said that under the law, Anwar is not obliged to provide the police with a DNA sample.

Lawyer: No DNA sample given

About two hours later, Anwar emerged from the hospital accompanied by dozens of police officers.

He smiled and waved to about 50 supporters who were waiting outside the building.

The crowd shouted ‘reformasi’ as he was escorted into a car where he was taken in a police convoy back to the police headquarters.

judiciary forum lingam tape 171107 sivarasaHe arrived at the police headquarters at 10.30pm.

According to Anwar’s lawyer R Sivarasa who had accompanied the opposition leader to the hospital, a basic medical check-up was performed.

He had refused to undergo a full physical examination or provide a DNA sample.

“No DNA sample was given. We did what we considered was reasonable.”

However, at about 11pm, the same convoy left the police headquarters to an undisclosed location. It is not known whether Anwar was in one of the cars.

Syed Hamid: Expect lengthy investigations

Meanwhile, Home Minister Syed Hamid Albar had earlier told AFP that Anwar was likely to spend the night in detention.

“I doubt Anwar will be released tonight as this is a very serious allegation and there are a lot of things to be investigated and the police must carry this out fully,” he said.

syed hamid albar parliament pc 150708Syed Hamid dismissed Anwar’s claims that the accusations levelled by a former aide were a government conspiracy, and discounted the prospect of mass demonstrations if the opposition leader is charged with sodomy.

“There is no conspiracy as Anwar likes to point out. Every time he is detained he claims it’s a conspiracy, this is mind conditioning and we will make sure that no one is above the law.”

The new arrest baffled legal observers because it came after Anwar agreed to submit to a police interrogation over the allegations, but Syed Hamid said authorities suspected he was not planning to turn up to the meeting.

“It doesn’t matter when they moved in as they needed to have him make a statement on the investigations and he has been detained in order to carry out the investigations,” he said.

“Once the police have investigated fully, they will then decide whether they can move to the next stage of filing charges against Anwar.”

Police had verified Saiful’s info

Syed Hamid said police had to verify information given by Mohamad Saiful Bukhari Azlan, the 23-year-old former aide who said Anwar sexually assaulted him at an up-market Kuala Lumpur condo.

anwar ibrahim and saiful bukhari azlan“The police have interviewed Saiful fully and they have evidence which they now need to match with what Anwar has to say,” he said.

“The victim must not feel that he has not been given an equal opportunity under the law.”

Anwar’s downfall a decade ago triggered massive street protests that drew tens of thousands of people, but Syed Hamid said he did not expect that to happen again.

“I don’t think there will be riots in Malaysia as a result of this arrest,” he said, adding that citizens were already annoyed at the disruption caused by recent anti-government demonstrations.

malaysiakini.com


Jam 1.45 tengahari, 16 Julai

Saya menerima maklumat sebentar tadi bahawa polis telah menahan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan ini adalah satu berita yang amat mengejutkan saya.

Bagi saya, tindakan ini dibuat tanpa bukti yang kukuh dan satu tindakan yang tidak wajar sama sekali.

Saya rasa, ada semacam satu komplot dalam Umno dan kerajaan sendiri yang cuba untuk mengambil kesempatan daripada suasana yang ada sekarang. Komplot ini bagi saya memang anti Anwar dan juga anti kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Berdasarkan maklumat yang saya ada, selepas pertemuan antara isteri Anwar, Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail dengan Abdullah baru-baru ini, ia menunjukkan Abdullah tidak terlibat dalam apa-apa tindakan terhadap Anwar.

Komplot yang ada nampaknya bertujuan untuk mematikan kedua-duanya sekali. Matikan karier politik Anwar dan matikan juga karier politik Abdullah. Menggunakan seketul batu untuk membunuh dua ekor burong serentak.

Lojiknya adalah, apabila tindakan dibuat terhadap Anwar, jari akan dituding kepada Abdullah selaku Perdana Menteri yang mengetuai kerajaan.

Mengikut bacaan saya, tindakan ini berjaya diambil kerana kegagalan Abdullah sendiri untuk menguasai seluruh jentera kerajaan. Oleh kerana itulah, komplot ini boleh berjalan sedemikian rupa.

Tindakan ini sebenarnya satu tindakan yang sangat bahaya kepada negara dari sudut keselamatan dan juga keharmonian negara.

Oleh kerana implikasinya besar, satu mekanisma perlu dibuat oleh Abdullah selaku Perdana Menteri supaya ia dapat meredakan suasana yang ada sekarang.

Apa yang boleh dibuat oleh Abdullah adalah dengan menubuhkan satu suruhanjaya bebas untuk membuat siasatan terhadap tuduhan yang dibuat ke atas Anwar supaya rakyat yakin tuduhan itu bukan bermotifkan politik tetapi mencari keadilan untuk semua pihak.

Tanpa suruhanjaya sebegini, rakyat tidak akan yakin dengan sebarang tindakan kerajaan.

Next Page »